Wednesday, August 3, 2011

menu updates...

sempena bulan puasa nih memang kelabu la bijik mata korang tgk blog aku penuh ngan gambo makanan jer.....harap bersabar....

meh aku nk citer sikit menu yang mak aku buat kat kampung sana nuh...sumber ihsan gambar dicedok dr FB adik aku sbab arituh dia balik kampung.


ketupat sotong

Ini namanya ketupat sotong. DAh berjaman mak aku tak pernah buat ketupat sotong.Kira agak2 se abad yang lalu tup2 dia try buat balik then menjadik dengan suksesnya kira berjaya la kan..orait la tuh cuma aku x leh nak merasa laaaa......huhuhu.....

menurut mak aku :
1. sotong - cuci perut2 ..kulit sotong kecuali telur.
2. Masak pulut macam biasa - macam nak mkan dengan derian tuh.
3. sumbat pulut ke dalam sotong. sambung balik kepala sotong ikat dengan lidi/pencungkiil gigi.
4.Rebus santan, garam, gula merah, halba, gula pasir.
5.Masukkan sotong tadi dan masak hingga masakla kan.

Aku terlupa pulak sukatan untuk setiap bahan2 tapi menurut kata mak aku...paras santan dengan sotong tuh biar sama paras..jgn lebih byk sgt dan jangan terkurang sangat.

Teringin nak cuba.....

mai tengok menu untuk hari ke-2 kak bedah berpuasa. Selalunya untuk berbuka puasa aku memang tak makan nasik.Cukupla makan yang simple2 supaya mudah hadam sebab aku nih kan ada masalsh susah berak..tapi sejak2 kak bedah guna satu produk dah selesai masalah susah hadam tuh. nnti kak bedah u pdate yer.

so mai tgk menu untuk hari kedua.



sosej dan roti

Minta mahap la kak bedah tak tau nk panggil menu nih nama apa. grill kan sosej taruk atas roti yang ada daun salad dan hirisan tomato.So sukati korang la nak panggil apa.Janji sedap di makan dan perut tak ada la rasa sengkak ya ampun. Aku berbuka puasa mkn benda2 simple nih jer sebab lepas berbuka puasa macam2 kerja nk kena buat. kalau dah melantak tak hingat dunia pas makan dan jadi mcm ular sawa telan gajah sekor. sape yang nak tolong basuhkan pinggan mangkok periuk aku tuh...hehehhe...akak jugak dek....

ok2..selepas itu kite teruskan dengan menu untuk hari ke-3 plak.

mula2 sekali menu untuk Wafiq. Sebabnya aku kan tak makan nasik si wafiq nih makan nasik so aku buatkan sup simple jer.



fish ball & wantan soup

aku memang teramat suka kat wantan tuh.......makan begitu sahaja pon sodappp...



my 3rd day menu :



capati roll


Aku memang suka capati..tambah2 plak ada salad mcm nih kan...habes 2k eping capati sekali ngadap.. tapi aku guna capati frozen jer so size dia kecik sikit dan nipis. So konon2nyer saje la nak bagitau yang aku makan sikit kan ekekkek....

Eleh kecohla kak bedah nih..ari2 ank tayang menu dia makan apa. Macam la ko sorang jer yang posa kan...

eleh suka ati aku la drpd aku ari2 dok kutuk orang baik aku post bab makan2...

ada aku kesah....?

Selamat berpuasa....



No comments:

Post a Comment